Przejdź do głównej treści

Windykacja


Rozłożenie zaległości na raty

Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych w Gdyni pomaga w ustaleniu planu spłaty zaległości z tytułu opłat za mieszkanie. Przed złożeniem koniecznych dokumentów zachęcamy do spotkania z naszymi pracownikami w celu omówienia Państwa sytuacji.

Likwidacja zadłużenia krok po kroku

Krok 1 - pobranie wniosku

Pobranie odpowiedniego wniosku osobiście w siedzibie ZBiLK przy ul. Kołłątaja 1 w godzinach urzędowania lub pobierz w tym miejscu.

Pobranie wniosku o likwidacji zadłużenia

Krok 2 - wypełnienie wniosku
Wypełnienie wniosku. W uzasadnieniu należy podać przyczynę powstania zaległości, opisać sytuację materialną/rodzinną*, przedstawić propozycję wysokości miesięcznych rat adekwatnych do swoich możliwości finansowych oraz wysokości zadłużenia.
Krok 3 - załączenie dokumentów o dochodach
Załączenie wymaganych dokumentów potwierdzające dochody wszystkich osób zamieszkujących w lokalu tj.:
  1. zaświadczenie o dochodach netto – wystawia zakład pracy,
  2. aktualną decyzję o przyznaniu renty/emerytury/alimentów/ stypendiów/zasiłków,
  3. decyzję o wysokości świadczeń uzyskiwanych z MOPS,
  4. zaświadczenie o zarejestrowaniu w Urzędzie Pracy wraz z informacja o przyznanym prawie do zasiłku oraz informacji o propozycjach otrzymania pracy – dotyczy osób bezrobotnych,
  5. * gdy sytuacja rodzinna jest spowodowana chorobą dłużnika, należy załączyć do pisma zaświadczenie lekarskie.
Krok 4 - podpisanie wniosku

Podpisanie wniosku przez wskazane w nim osoby. W przypadku braku możliwości podpisania wniosku przez któregokolwiek z mieszkańców lokalu, należy załączyć podpisane przez tą osobę upoważnienie pobierz w tym miejscu.

Pobranie upoważnienia

Krok 5 - dostarczenie wniosku
Dostarczenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do naszej siedziby pok. 12 w godzinach urzędowania tj.:
pn.-pt. 7:00-15:00
lub wysłanie na adres ZBiLK ul. Hugo Kołłątaja 1, 81-332 Gdynia; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Krok 6 - rozpatrzenie wniosku i przekazanie decyzji
Rozpatrzenie wniosku i przekazanie decyzji najemcy nastąpi zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego niezwłocznie lub do miesiąca, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego.

O czym należy pamiętać

Należy terminowo regulować ustalone miesięczne raty oraz pozostałe bieżące opłaty. Brak płatności 2 rat spowoduje wymagalność całego zadłużenia wraz z odsetkami.

Warto wiedzieć

  1. Osoby posiadające niskie dochody mogą ubiegać się o przyznanie dodatku mieszkaniowego (patrz: dodatek mieszkaniowy).
  2. Dłużnicy, którzy dokonali całkowitej spłaty zadłużenia należności głównej mogą ubiegać się o umorzenie odsetek, których wysokość nie przekracza 3.000 zł (patrz umorzenia).

Umorzenie odsetek

Dłużnicy, którzy dokonali całkowitej spłaty zadłużenia należności głównej mogą wystąpić z wnioskiem o umorzenie odsetek ustawowych, których wartość nie przekracza 3.000 zł.

Umorzenie odsetek ustawowych krok po kroku

Krok 1 - pobranie wniosku

Pobranie wniosku. Wniosek można pobrać osobiście w siedzibie ZBiLK przy ul. Hugo Kołłątaja 1 w godzinach urzędowania lub pobierz w tym miejscu.

Pobranie wniosku o likwidacji zadłużenia

Krok 2 - wypełnienie wniosku
Wypełnienie wniosku. W uzasadnieniu należy podać przyczynę powstania zaległości, opisać sytuację materialną/rodzinną*.
Krok 3 - załączenie dokumentów o dochodach
Załączenie wymaganych dokumentów potwierdzających dochody wszystkich osób zamieszkujących w lokalu tj.:
  1. zaświadczenie o dochodach netto (wystawia zakład pracy),
  2. aktualną decyzję o przyznaniu renty/emerytury/alimentów/ stypendiów/zasiłków,
  3. decyzję o wysokości świadczeń uzyskiwanych z MOPS,
  4. zaświadczenie o zarejestrowaniu w Urzędzie Pracy wraz z informacją o przyznanym prawie do zasiłku oraz informacji o propozycjach otrzymania pracy (dotyczy osób bezrobotnych),
  5. * gdy sytuacja rodzinna jest spowodowana chorobą dłużnika, należy załączyć do wniosku zaświadczenie lekarskie.
Krok 4 - dostarczenie wniosku wraz z dokumentami
Dostarczenie wniosku wraz z załączonymi dokumentami osobiście do naszej siedziby ZBiLK w godzinach urzędowania lub wysłanie na adres ZBiLK ul. Hugo Kołłątaja 1, 81-332 Gdynia, pok. 12, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Krok 5 - rozpatrzenie wniosku i przekazanie decyzji
Rozpatrzenie wniosku i przekazanie decyzji najemcy nastąpi zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego niezwłocznie lub do miesiąca, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego.
Krok 6 - kto decyduje o umorzeniu odsetek
O umorzeniu odsetek ustawowych do 3.000 zł decyduje Dyrektor ZBiLK natomiast odsetki przekraczające tę kwotę może umorzyć Prezydent Miasta Gdyni.